ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ

Α.Σ.Κ.Ε.


Στην Αγγλία όμως...

Στο τέλος του Φλεβάρη το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε πρόταση νόμου για την «προστασία των καταναλωτών στις τραπεζικές δανειακές συμβάσεις». Το πόσο ενδιαφέρεται το ΠΑΣΟΚ για την «προστασία» αυτή φάνηκε από το ότι ελάχιστοι βουλευτές του, ακόμη και από αυτούς που υπέγραψαν την «πρόταση» αυτή, εμφανίστηκαν στη συζήτησή της στη Βουλή!
Δεν έχει, φυσικά, νόημα το ερώτημα πώς και δεν το σκέφτηκαν στα είκοσι χρόνια που κυβερνούσαν, γιατί όλοι τους διατείνονται πως η εκλογική τους ήττα στα 2004 λειτούργησε ως κολυμπήθρα του Σιλωάμ και τώρα πια είναι... αγνοί (από τα κυβερνητικά ανομήματά τους) σα νεογέννητα βρέφη. Εννοείται ότι η πρόταση αυτή απορρίφθηκε, παρά την κραυγή του Σουφλιά (!), που είναι και οτίτλος του μικρού αυτού κειμένου.
Έχουμε ξαναγράψει για τη ληστρική τοκογλυφία των Τραπεζών και δώσαμε τη συμβουλή «Μακριά από τις Τράπεζες»! Το νέο είναι η αντίδραση των Εγγλέζων στην τραπεζική επιδημία. Ζήτησαν κάποιοι από τις τράπεζες όλα όσα, τοκογλυφικά, τους κατακρατούσαν για προμήθειες από τις τραπεζικές δοσοληψίες και αυτές, φοβούμενες δικαστικές αποφάσεις, άρχισαν να επιστρέφουν στους πελάτες τους χιλιάδες λίρες, που τοκογλυφικά παρακρατούσαν!
Καιρός να γίνει κάτι τέτοιο και εδώ. Αλιώς ας αποσύρουν οι καταθέτες τα, έστω και λίγα, λεφτά τους, αφού, ούτως ή άλλως, μόνο ζημιωμένοι είναι με την καταβολή προμηθειών και αρνητικού τόκου.
Και ας απαιτήσουν να καταργηθεί ο νόμος για την ιδιωτική τοκογλυφία, ώστε να ... τρομοκρατηθεί η τραπεζική ασυδοσία και ληστεία!
Το γεωργακικό ΠΑΣΟΚ ευαγγελίζεται μια «δίκαιη κοινωνία», κατηγορώντας έτσι την 20ετή διακυβέρνησή του και ιδιαίτερα, υποθέτουμε, την τελευταία οκταετή σημιτική περίοδο, ότι δεν την επιδίωξε ή έστω δεν την επέτυχε. Αντίστοιχα και ο Κ. Καραμανλής στον απολογισμό της τριετίας δηλώνει: «Διαμορφώνουμε συνθήκες που εγγυώνται ένα καλύτερο αύριο. Για όλους τους πολίτες.». Και οι δύο, λοιπον, υπόσχονται κοινωνική δικαιοσύνη!
Καλώς. Όμως είναι γνωστό σε όλους ότι ομολογημένος στόχος όλων των δυτικών, τουλάχιστον, σχεδιασμών και σίγουρα της νεοφιλελεύθερης, με συνταγματική μάλιστα επικύρωση, Ε.Ε. είναι οι κοινωνίες των 2/3, ονομαστικά δηλαδή του 1/3 να βρίσκεται κάτω από το όριο της φτώχειας, ώστε να αποτελεί την εφεδρική εργατική δύναμη, που θα κρατάει χαμηλό το κόστος εργασίας.
Εννοείται ότι και οι δύο πλήρως νομιμόφρονες προς τις επιταγές των πατρόνων τους ευσυνείδητα επιδιώκουν την κοινωνία που τους ανέθεσαν να δημιουργήσουν. Αρκούν μόνο δύο παραδείγματα. Το σημιτικό ΠΑΣΟΚ κατόρθωσε να αφαιρέσει από 1,5 εκ Ελλήνων όσες οικονομίες είχαν εξασφαλίσει, ακόμη και δάνεια που τους παρέσυρε να συνάψουν, με την τρομακτική αφαίμαξη του μεγάλου κόλπου του Χρηματιστηρίου.Και η ΝΔ του «λαϊκού» Καραμανλή ετοιμάζει φορολόγηση και της όποιας ακίνητης περιουσίας διαθέτουν οι πολλοί, ώστε να μείνουν τελικά ακόμα και ανέστιοι, ώστε να εξασφαλιστεί ακόμη πιο «ευέλικτη» και «ευκίνητη» εργασία.
Έτσι μας ελαφρώνουν από τα οικονομικά μας και μας απαλλάσσουν από τις σκοτούρες των όποιων ακινήτων. Και δεν είναι μόνον αυτά. Αλλά θα επανέλθουμε.
Ελβετικό δικαστήριο κατεδίκασε στις 9 του Μάρτη Τουρκοελβετό δικηγόρο, διότι σε δημοσίευμά του αρνήθηκε τη γενοκτονία των Αρμενίων. Η ποινή που του επιβλήθηκε ήταν αυστηρή, με το σκεπτικό ότι ως μορφωμένος άνθρωπος όφειλε να γνωρίζει ιστορία και ως δικηγόρος που ασκεί το επαγγελμά του στην Ελβετία όφειλε επίσης να γνωρίζει τους Ελβετικούς νόμους.
Στις 27 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε η τακτική Σύνοδος των μελών του ΑΣΚΕ.
Στο πρώτο μέρος της Συνόδου έγινε ανάλυση της διεθνούς και εσωτερικής κατάστασης, με βάση τα κείμενα που έχουν ήδη δημοσιευτεί στην «Ενημέρωση».
Στο δεύτερο μέρος έγινε απολογισμός της δραστηριότητας του κόμματος στο προηγούμενο εξάμηνο και ο προγραμματισμός για το επόμενο.
Η Εκτελεστική Επιτροπή συνεδρίαζε τακτικά κάθε Δευτέρα στις 9μ.μ. (οι συνεδριάσεις ανοικτές για τα μέλη και τους φίλους του κόμματος), ανέλυε όλα τα πολιτικά ζητήματα και δημοσίευε τις εκτιμήσεις και τις θέσεις του ΑΣΚΕ στην «Ε» (που εκδίδεται τακτικά κάθε 2 μήνες), στην ιστοσελίδα, σε δελτία τύπου (που καμία εφημερίδα μεγάλης κυκλοφορίας δε δημοσιεύει) και σε συνεντεύξεις.
Οι συνεδριάσεις της Νεολαίας (επίσης ανοικτές) γίνονται κάθε Πέμπτη στις 8μ.μ., με κύρια θέματα την εκπαίδευση και την προετοιμασία της εκδήλωσης (βλ. 1η σελ.).
Η ιστοσελίδα του ΑΣΚΕ εμπλουτίζεται συνεχώς με ό,τι καινούργιο υλικό παράγει η Ε.Ε. Το 2006 οι επισκέπτες ήσαν 19.649 (οι επισκέψεις πολύ περισσότερες), από τους οποίους 5511 από ΗΠΑ, 5462 από Ελλάδα, 394 από Κύπρο και οι υπόλοιποι από άλλες χώρες όπου ζουν Έλληνες και δεν έχουν εύκολη πρόσβαση στον ημερήσιο τύπο της Ελλάδας.
Οι εσπερίδες συνεχίζονται με επιτυχία (βλ. 1η σελ.). Επιτυχής ήταν και η συνεστίαση, που έγινε στις 4 Νοεμβρίου.
Σημαντική κατάκτηση θεωρείται η έκδοση του ΑΣΚΕ-4, όπου αναλύεται για ποιους λόγους πρέπει να αποχωρήσει η Ελλάδα από την Ε.Ε.. Αποφασίστηκε να ξεκινήσει η δουλειά για τις δύο επόμενες εκδόσεις. Η μία θα περιέχει τις βασικές ιδεολογικές και πολιτικές θέσεις του ΑΣΚΕ, δηλ. την ταυτότητα του ΑΣΚΕ. Η άλλη θα αναφέρεται στη Μακεδονία.
Τέλος η Σύνοδος συζήτησε για την ανάγκη συμμετοχής του ΑΣΚΕ στις εκλογές και την αντιμετώπιση των οικονομικών δυσκολιών.
Για άλλη μια φορά οι γνωστοί κύκλοι των «αγνώστων» κουκουλοφόρων ξαναχτύπησαν σε χρονικό σημείο καίριο, ρίχνοντας νερό στο μύλο της κυβέρνησης, όπως έκαναν τόσες φορές στο παρελθόν με όλες τις μεταπολιτευτικές κυβερνήσεις. Αυτοί συνιστούν το σύγχρονο ελληνικό παρακράτος. Υποτίθεται πως πολεμούν εναντίον κάθε εξουσίας, του κατεστημένου και της άρχουσας τάξης, αλλά το μόνο που κάνουν είναι να καταστρέφουν περιουσίες των δημοσίων πανεπιστημίων και των μικροκαταστηματαρχών και αυτοκίνητα σε λαϊκές συνοικίες, όπως τα Πατήσια, τα Χαυτεία, τα Εξάρχεια! Το Κολωνάκι, η Εκάλη και το Παλαιό Ψυχικό τους πέφτουν φαίνεται μακριά. Όπως και όλα τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια! Γι’ αυτό απολαμβάνουν προκλητικής ανοχής, αν όχι προστασίας, από την αστυνομία (η οποία αντ’ αυτών συλλαμβάνει άλλους) και προκλητικής προβολής από τα ΜΜΕ. Συλλαλητήρια χιλιάδων ή δεκάδων χιλιάδων ανθρώπων και τα δίκαια αιτήματά τους περνούν «απαρατήρητα» από τους γκεμπελίσκους των ΜΜΕ, ενώ τα «κατορθώματα» των ολίγων κουκουλοφόρων προβάλλονται έως και 10 φορές στο ίδιο δελτίο ειδήσεων, για να αγανακτήσει ο τηλεθεατής και να συμφωνήσει με τις «μεταρρυθμίσεις». Χωρίς τη βοήθειά τους η Γιαννάκου δε θα μπορούσε να αναστρέψει το κλίμα του καλοκαιριού και να περάσει τις «μεταρρυθμίσεις» της.
Το παρακράτος δεν έπαψε να υπάρχει μετά τη μεταπολίτευση. Απλώς άλλαξε πρόσωπο. Προδικτατορικά ήταν η αστυνομία, η ασφάλεια, ο στρατός. Από τότε που το πολίτευμά μας απέκτησε φιλελεύθερο προσωπείο, και εν μέρει όντως φιλελευθεροποιήθηκε, άλλος έπρεπε να αναλάβει τον εκφοβισμό του κόσμου, ώστε να απέχει από κοινωνικές και εθνικές διεκδικήσεις, διατηρώντας έτσι το σύγχρονο καθεστώς της εθνικής μας εξάρτησης και της συνεπαγόμενης κοινωνικής ανισότητας. Είναι όλες αυτές οι ομάδες που εκφοβίζουν, ληστεύουν, ξυλοκοπούν. Και έχουν το θράσος να προσπαθούν να περιβάλλουν με ιδεολογικό μανδύα τη δράση τους, ώστε να δυσφημούν προοδευτικές ιδέες και τους φορείς τους. Γιατί άραγε ποτέ τους δεν έκαναν μια δική τους διαδήλωση και πάντα τρέχουν πίσω από τις πορείες αυτών που κατηγορούν;
Αλλά, επειδή το παιχνίδι τους παίζεται πολύ χοντρά, δεν είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς από πού κινούνται. Η ιδεολογία τους ταυτίζεται πλήρως με τις θεωρίες των φανατικότερων κύκλων της αμερικανοευρωπαϊκής παγκοσμιοποίησης. Καίνε την ελληνική σημαία και το μνημείο του ’γνωστου Στρατιώτη, διαλαλούν ότι «ο Σολωμού ήταν ένα φασιστάκι, που καλά κάνανε οι Τούρκοι και τον σκοτώσανε», αποθεώνουν τον ατομικισμό. Για τα εγκλήματα του Μπους, του Μπλερ, του Ισραήλ και της τουρκικής χούντας δε βρήκαν κουβέντα να πουν…

Οι προσδοκίες διαψεύδονται.

’λλες ήταν, φαίνεται, οι προσδοκίες της θυγατέρας Μητσοτάκη όταν εγκατέλειπε το Δήμο της Αθήνας για ν’ αναλάβει το Υπουργείο Εξωτερικών. Ίσως θεωρούσε ότι ο δρόμος της διαδοχής θα ήταν σύντομος, επειδή έχει την εύνοια των ξένων υποστηρικτών της οικογένειας, γενικότερα όσων συντάχθηκαν με το σχέδιο Ανάν, την εύνοια των λεγόμενων Μ.Μ.Ε., την ευχέρεια της ίδιας στις δημόσιες σχέσεις και επειδή πίστευε στη γρήγορη φθορά της ΝΔ. Όμως διαψεύσθηκε. Το βεβαρημένο παρελθόν της οικογένειας και το γεγονός ότι η κυβέρνηση της Ν.Δ. εν πολλοίς διατηρεί στην εξωτερική πολιτική της τα στοιχεία της πολιτικής Μολυβιάτη περιόρισαν σημαντικά το ρόλο της ως υπουργού εξωτερικών. Δεν την αφήνουν να αποφασίζει για τα μείζονα εθνικά θέματα και κάθε ενέργειά της είναι αντικείμενο κριτικής, ακόμη και από φιλοκυβερνητικές εφημερίδες. Έτσι απομακρύν-θηκε ο στόχος της διαδοχής για το άμεσο μέλλον, που προϋποθέτει, εκτός των άλλων, να χάσει η ΝΔ τις εκλογές. «Δυστυχώς η Ν.Δ. θα κερδίσει άνετα τις εκλογές», δήλωσε με παράπονο ο επίτιμος, υποκρινόμενος ότι το κακό είναι πως η κυβέρνηση δε δέχεται πίεση από την αντιπολίτευση, για να είναι πιο προσεκτική.

Κυβερνητική απόφαση

Η επίσκεψή της στην Θράκη ως υπουργού Εξωτερικών για την εξαγγελία μέτρων για τη μουσουλμανική μειονότητα ήταν κυβερνητική απόφαση, προφανώς στα πλαίσια της πολιτικής «εξευμενισμού» της Τουρκίας. Ίσως, ταυτόχρονα της δόθηκε κάποιος επιπλέον ρόλος ως αντιστάθμισμα στην ουσιαστική υποβάθμισή της ως υπ. Εξ.
Αυτή η κυβερνητική πολιτική είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για τη χώρα μας, επειδή η Τουρκία διεκδικεί πλέον ανοικτά, εκτός του Αιγαίου, και τη Θράκη, με μοχλό τη μειονότητα, που τη θεωρεί τουρκική. Επίσημη επίσκεψη υπουργού εξωτερικών της Ελλάδας δε νοείται πουθενά στην ελληνική επικράτεια. Ο συμβολισμός είναι προφανής και, μάλιστα, όταν είχαν προηγηθεί οι αμερικανικές δηλώσεις περί τουρκικής μειονότητας και η στάση της Τουρκίας. Ο πρέσβης των Η.Π.Α. στον Ο.Α.Σ.Ε., μίλησε για ύπαρξη «τουρκικής, αλβανικής και μακεδονικής μειονότητας» στην Ελλάδα. Η Τουρκία απαιτεί την, όπως αναλυτικά περιγράφεται σε προηγούμενο άρθρο της «Ε», εκλογή των μουφτήδων και το συλλογικό αυτοπροσδιορισμό της μειονότητας ως τουρκικής, με αποκορύφωμα την έκτακτη συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε στην τουρκική Εθνοσυνέλευση, με αποκλειστικό θέμα την ελληνική Θράκη. Έχει επίσης ξεκινήσει εκστρατεία διεθνοποίησης του θέματος καθοδηγώντας (μέσω του διαβόητου προξενείου Κομοτηνής) τους «Τούρκους» της Θράκης να προσφύγουν στην ευρωπαϊκή και τη διεθνή δικαιοσύνη για τις βακουφικές περιουσίες.
Γι’ αυτό επιλέχθηκε η θυγατέρα Μητσοτάκη ως ο κατ’ εξοχήν εκφραστής του comme il faut πειθήνιου πολιτικού, αποδεκτού από Αμερικανούς και Τούρκους, για να φανεί ότι η κυβέρνηση ανταποκρίνεται με τον καταλληλότερο εκπρόσωπό της, παρά το γεγονός ότι σημαντικό μέρος των Πομάκων και των Αθιγγάνων της Θράκης αρνούνται πλέον ανοικτά ότι είναι Τούρκοι.
Δεν έχει τόση σημασία το περιεχόμενο των μέτρων που εξήγγειλε η θυγατέρα. Μερικά απ’ αυτά είναι θετικά, π.χ. ο ορισμός ιεροδιδασκάλων που θα πληρώνονται από το ελληνικό δημόσιο και όχι από το προξενείο, όπως συμβαίνει σήμερα. Σημασία έχει ότι υπάρχει πλέον ένα κάκιστο προηγούμενο, που επιτρέπει σε ΗΠΑ και Τουρκία να επεμβαίνουν ανενόχλητα στη Θράκη.

Η «Συμβουλευτική Επιτροπή»

Δεν πρόλαβε να φύγει από τη Θράκη η θυγατέρα και η λεγόμενη «Συμβουλευτική Επιτροπή» της μειονότητας, που εκφράζει τη γραμμή του προξενείου, αφού αναφέρεται σε «Τούρκους της Δυτικής Θράκης» και «τουρκική μειονότητα», χαρακτηρίζει ανεπαρκές το πακέτο μέτρων που παρουσίασε η υπουργός Εξωτερικών. Και καταλήγει: «Η τουρκική μειονότητα δεν επιθυμεί καινούργια μέτρα για τη λύση των προβλημάτων της, παρά μόνο την απόδοση των βασικών δικαιωμάτων της, που της έχουν αφαιρεθεί».
Η Τουρκία, φυσικά, δεν ενδιαφέρεται για τη λύση των προβλημάτων της μειονότητας, αλλά για τον έλεγχό της. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη συνεδρίαση της «Συμβουλευτικής Επιτροπής», που έβγαλε ομόφωνα την απόφαση για την ανακοίνωση, ήταν και ο μουσουλμάνος βουλευτής της Ν.Δ. Ιλχάν Αχμέτ. Αυτός που συνόδευσε τη θυγατέρα στην περιοδεία της στην περιοχή και που (από 1ης Μαρτίου) είναι πρόεδρος της «Συμβουλευτικής».

Αναπάντητα ερωτήματα από τη Ντόρα

Η θυγατέρα πάντως δυσκολεύτηκε να δικαιολογήσει την επίσκεψή της στη Θράκη με την ιδιότητα της υπουργού εξωτερικών. «Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι: το καθεστώς της μειονότητας στη Θράκη διέπεται από τη Συνθήκη της Λοζάνης. Τη δε ευθύνη για την εφαρμογή της συνθήκης της Λοζάνης και παγώνει το επίπλαστο χαμόγελό της. ’λλωστε έχει κι άλλες δουλειές, όπως α) το πρόσφατο προσωπικό της «κατόρθωμα», να υποστηρίξει, επειδή της το ζήτησαν οι ΗΠΑ, την εγκατάσταση των αμερικανικών πυραύλων σε Πολωνία και Τσεχία, πράγμα που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα συμφέροντα της χώρας μας, προκαλώντας την έντονη αντίδραση της Μόσχας, β) το θέμα του Αη Στράτη, για το οποίο «διέρρεε» ότι η νατοϊκή άσκηση αναβλήθηκε λόγω καιρού, εν μέσω λιακάδας και άπνοιας. Και τώρα ετοιμαζόταν η Ντόρα να χαριεντισθεί ξανά με τον Γκιουλ, παρά τις προκλητικές “επισκέψεις” της Τουρκικής αεροπορίας στα νησιά του Αιγαίου.
Δε μας αξίζει αυτός ο εσμός.
Η Νεολαία του ΑΣΚΕ μας προσκαλεί κι αυτή τη χρονιά στην πολιτιστική της εκδήλωση, με πλούσιο μουσικό πρόγραμμα, εκθέσεις κλπ., που θα γίνει την Κυριακή 29 Απριλίου, ώρα 6.30 μ.μ., στην Ηλιούπολη, στο αμφιθέατρο του Ειδικού Σχολείου, Ύδρας και Μνησικλέους, απέναντι από το Δημοτικό Αναψυκτήριο. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη.
Η επόμενη εσπερίδα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 21 Μαρτίου, ώρα 7.30 μ.μ., με θέματα: α) Η σημασία της διδασκαλίας και της γνώσης της Ιστορίας, β) Οι απόπειρες διαστρέβλωσης και εξάλειψης της ιστορικής μνήμης και γ) Το βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού (εισήγηση του μέλους της Ε.Ε. του ΑΣΚΕ Γ. Λαουρδέκη στο δισέλιδο ένθετο). Τον Απρίλιο δε θα γίνει εσπερίδα, λόγω της εκδήλωσης της Νεολαίας του ΑΣΚΕ.
Η μεθεπόμενη εσπερίδα θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 30 Μαΐου, ώρα 7.30 μ.μ. με θέμα τον ελληνικό πολιτισμό της Μ. Ασίας και του Πόντου.
Επειδή πλέον οι εκλογές μπορεί να προκηρυχθούν ανά πάσα στιγμή και το ΑΣΚΕ πρέπει να εξαντλήσει όλες τις δυνατότητές του, ώστε να συγκεντρώσει τα απαιτούμενα χρήματα για τη συμμετοχή του (μετά τα ευοίωνα αποτελέσματα στις 2 προηγούμενες), απευθυνόμαστε στους φίλους και τους ζητούμε να προσφέρουν την έκτακτη συνδρομή τους (μικρότερη ή μεγαλύτερη). Καλό είναι οι συνδρομές να έχουν συγκεντρωθεί μέχρι τις 31 Μαρτίου, αλλά σε κάθε περίπτωση μέχρι τις 16 Απριλίου.
Υπακούοντας στις εντολές των Βρυξελών και άλλων ξένων κέντρων για ιδιωτικοποίηση των πάντων, με σκοπό τη γιγάντωση των ιδιωτικών κερδών (με τη δυστυχία των πολλών), η κυβέρνηση της Ν.Δ. ξεκίνησε την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης. Με τη βοήθεια των ΜΜΕ των νταβατζήδων ο πραγματικός σκοπός δεν προβάλλεται και ως «μεταρρύθμιση» προβάλλονται δευτερεύοντα μέτρα, που εκτιμάται ότι θα τύχουν κοινωνικής συναίνεσης.
Με το τέλος της κοινοβουλευτικής διαδικασίας για την ψήφιση του άρθρου 16 ως αναθεωρητέου από την επόμενη Βουλή, με τα γνωστά αποτελέσματα, υπήρξε η ελπίδα για ύφεση και ηρεμία στο μέτωπο της (ανώτατης) εκπαίδευσης. Κάποιοι μάλιστα, μάλλον υπερβολικά αισιόδοξοι, εξέφρασαν την άποψη ότι επιτέλους αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει την απαρχή ειλικρινούς κοινωνικού διαλόγου για τα ζητήματα τηςεκπαίδευσης. Ακριβώς εκείνη τη στιγμή όμως η κυβέρνηση αιφνιδίασε ακόμα και τους πιο καλόπιστους συνομιλητές της.
Ανέσυρε από την αναμονή το σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ, το οποίο είχε απορριφθεί από το σύνολο σχεδόν της εκπαιδευτικής κοινότητας πέρσι το καλοκαίρι, προκειμένου να επισπευθεί η ψήφισή του με κάποιες μικροαλλαγές.
Αιχμή του δόρατος της νέας κυβερνητικής επίθεσης είναι η αλλαγή του καθεστώτος του ακαδημαϊκού ασύλου. Ένα ζήτημα που περνάει σε πολύ κόσμο ως πρόβλημα και δημιουργεί εύκολα αίσθηση με την οπτικοποίησή του από τα ηλεκτρονικά ΜΜΕ. Αφορμή, σύμφωνα με τα επίσημα κυβερνητικά χείλη, οι οδομαχίες επί της Πατησίων με τους γνωστούς κύκλους των «αγνώστων» κουκουλοφόρων, σαν να είναι η Πατησίων πανεπιστημιακός χώρος!

Πώς θα προωθηθεί η ιδιωτικοποίηση;

Η ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης προβλέπεται να γίνει με τη σταδιακή μετατροπή των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε οικονομικά αυτοτελή ιδρύματα. Αυτό θα γίνει πραγματικότητα, με βάση το προτεινόμενο σχέδιο, αφού θα υποχρεωθούν να καταθέτουν τετραετή προγράμματα ανάπτυξης, τα οποία θα ελέγχονται και θα αξιολογούνται από επιτροπή του υπουργείου Παιδείας, με βάση ασαφή κριτήρια. Η χρηματοδότηση των ιδρυμάτων από το κράτος θα εξαρτάται από την έγκριση αυτών των προγραμμάτων. Προφανώς ένα ίδρυμα, του οποίου το πρόγραμμα δε θα εγκριθεί, θα πρέπει να αναζητήσει αλλού πηγές χρηματοδότησης, δηλ. να επιβάλει δίδακτρα, να χρεώσει τη χρήση εγκαταστάσεών του, να προσφύγει στον ιδιωτικό τομέα για συμπαραγωγές προϊόντων, προσαρμοζόμενο έτσι στην εφαρμοσμένη κερδοφόρα έρευνα. Στην κατεύθυνση αυτή κινείται επίσης και η θεσμοθέτηση του οικονομικού διευθυντή (μάνατζερ) των ιδρυμάτων, αφού αυτός θα οδηγήσει σε διαχείριση με αυστηρά οικονομικά κριτήρια, αντί των ακαδημαϊκών που ισχύουν σήμερα. Τα μέτρα αυτά η κυβέρνηση τα επενδύει με την επιχειρηματολογία της αντιμετώπισης της κακοδιαχείρισης των ιδρυμάτων, πρόβλημα δυστυχώς υπαρκτό.

Η θέση του ΑΣΚΕ

Το ΑΣΚΕ πιστεύει πως το σχέδιο νόμου είναι απορριπτέο στη βάση της φιλοσοφίας του. Δε λύνει κανένα από τα προβλήματα στα οποία υποτίθεται πως στοχεύει, ακόμα και αν θίγει κάποια από αυτά. Αντιθέτως θα δημιουργήσει νέα και πιο σοβαρά με κορυφαίο την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης και όλα τα εξ αυτής παρεπόμενα, στα οποία έχουμε ήδη αναφερθεί στο προηγούμενο φύλλο της «Ε», με αφορμή την αναθεώρηση του άρθρου 16. Η καθιέρωση τετραετών προγραμμάτων και η καθιέρωση του οικονομικού διευθυντή δεν πρόκειται να λύσει το πρόβλημα της κακοδιαχείρισης. Η λύση ή ο περιορισμός του προβλήματος άπτεται της γενικότερης δομής των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους, του κορυφαίου ζητήματος της διαφθοράς. Τα πανεπιστήμια ήδη διαθέτουν οικονομική υπηρεσία, η οποία οφείλει να επιτελεί σωστά το έργο της. Στη βάση ποιας λογικής πρέπει να προσθέσουμε το θεσμό του μάνατζερ, που μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερη σύγχυση αρμοδιοτήτων και ένταση της γραφειοκρατίας; Μήπως το γεγονός ότι υπάρχει κακοδιαχείριση στην κεντρική κρατική μηχανή σημαίνει κατ’ αναλογία ότι η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να προσλάβει κι αυτή μάνατζερ; Ο τετραετής και γενικότερα ο μεσομακροπρόθεσμος σχεδιασμός των ιδρυμάτων είναι κάτι που μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο διαλόγου με σκοπό την εύρυθμη λειτουργία τους, υπό δύο προυποθέσεις: την ακαδημαϊκότητα των κριτηρίων και την εξασφάλιση της χρηματοδότησης.
Το πανεπιστημιακό άσυλο: Σε ό,τι αφορά στο θέμα του ασύλου, ο ήδη υφιστάμενος νόμος προβλέπει άρση του με βάση συγκεκριμένη διαδικασία, η οποία όμως σχεδόν ποτέ δεν εφαρμόστηκε στις περιπτώσεις των κουκουλοφόρων ή άλλες. Επίσης προβλέπει την αυτεπάγγελτη επέμβαση της αστυνομίας σε περίπτωση κακουργηματικών πράξεων. Αν ο νόμος είναι καλός αλλά δεν έχει εφαρμοσθεί, τότε γιατί να τα βάζουμε με το νόμο κι όχι με αυτόν που τον εφάρμοσε; Και τι διασφαλίζει ότι η νέα ρύθμιση θα εφαρμοσθεί; Και γιατί να επικαλείται η εκάστοτε κυβέρνηση τη δράση των προβοκατόρων για αλλαγή του καθεστώτος του ασύλου, τη στιγμή που αυτοί δρουν κυρίως εκτός πανεπιστημίων (όπου δεν υπάρχει άσυλο) και δε συλλαμβάνονται; Είναι προφανές ότι η περίπτωση των κουκουλοφόρων αποτελεί το τέλειο κυβερνητικό άλλοθι. Αυτό που οδηγεί την κοινωνία σε αγανάκτηση και υποστήριξη στις επιχειρούμενες αλλαγές, οι οποίες στοχεύουν στο σταδιακό περιορισμό της, δυνητικά τουλάχιστον ενοχλητικής για κάθε εξουσία, ακαδημαϊκής ελευθερίας. Όμως η τελευταία αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για κάθε υγιή ακαδημαϊκή κοινότητα, που στόχο έχει, μεταξύ άλλων, τον ελεύθερο προβληματισμό των μελών της για όλα τα ακαδημαϊκά, επιστημονικά προβλήματα και τις εφαρμογές τους στην κοινωνία καθώς και για όλα τα κοινωνικά ζητήματα. Το πρόβλημα με το άσυλο είναι βαθύτερο και υπερβαίνει τις ομάδες αυτές. Αφορά στην καθημερινή του παραβίαση από όλους εκείνους που (χωρίς κουκούλα) δρουν ανεξέλεγκτα και προσπαθούν να φιμώσουν την αντίθετη άποψη. ’ρα για εμάς το άσυλο χρειάζεται προστασία ως ιδέα και ιδανικό από το σύνολο της ακαδημαϊκής κοινότητας και περιφρούρηση από όλους τους αρμόδιους με πλήρη εφαρμογή του υφιστάμενου νόμου σε περίπτωση παραβίασής του.
Τα άλλα μέτρα: Η θέσπιση του ανώτατου χρονικού ορίου σπουδών μας βρίσκει σύμφωνους ως σκεπτικό. Όμως το πρόβλημα δεν αντιμετωπίζεται, καθώς η πρόβλεψη αφορά το διπλασιασμό(!) της διάρκειας σπουδών. Το ίδιο παρατηρείται και με το μέτρο για τα περισσότερα του ενός συγγράματα, καθώς δεν προβλέπεται η αύξηση της χρηματοδότησης, προκειμένου να εμπλουτιστούν οι ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Θετικό θεωρούμε το μέτρο της καθολικής ψηφοφορίας των φοιτητών, που μπορεί να οδηγήσει στον περιορισμό της κομματικοποίησης του φοιτητικού συνδικαλισμού και στην αναζωπύρωση του υγιούς προβληματισμού στις τάξεις των φοιτητών. Όπως επίσης και ο ορισμός του αριθμού των εισακτέων από τα ίδια τα ιδρύματα, με βάση τις ανάγκες και αντοχές των ιδρυμάτων, αρκεί να συνδυαστεί και με έναν ευρύτερο κοινωνικό σχεδιασμό.
Οι αντιδράσεις μέρους της ακαδημαϊκής κοινότητας είναι δικαιολογημένες και υγιείς. Όμως μεγάλο μέρος αυτής αντιδρά λόγω της ανησυχίας του ότι θα απωλέσει προνόμια που απολαμβάνει σε μια νοσηρή κατάσταση. Κάτι τέτοιο δυσχεραίνει την προσπάθεια εκείνων, έστω λίγων, που απευθύνονται στην κοινωνία, ζητώντας τη στήριξή της για την απόσυρση του νομοσχεδίου, με σκοπό τη βελτίωση της ανώτατης εκπαίδευσης.


ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ (Α.Σ.Κ.Ε.)